Het Verhaal van Standaard Boekhandel
Ontdek hoe Standaard Boekhandel de efficiëntie van hun bedrijfscommunicatie optimaliseerde om medewerkers vlot te laten samenwerken en klanten de service te bieden de ze vandaag verwachten van een modern bedrijf.
Standaard Boekhandel neemt sinds 2018 diensten af bij Dstny, Europees leverancier van cloudgebaseerde bedrijfscommunicatie. Bij de start maakte het bedrijf voornamelijk gebruik van de Dstny’s connectiviteitsoplossingen, zoals internet, MPLS en cloud-infrastructuur. De bedrijfscommunicatie liep echter via meerdere partijen en het besef groeide dat ook daar ruimte was voor verbetering.
De digitale uitdagingen
Een pijnpunt was de vaste telefonie, die werd verzorgd door een andere partner. De fysieke telefooncentrales van Standaard Boekhandel bevonden zich op twee verschillende fysieke locaties. Wanneer er wijzigingen nodig waren in de telefooncentrales, moesten deze individueel bij de leverancier worden aangevraagd en doorgevoerd op beide locaties. Dit leidde tot inefficiëntie en een hoge afhankelijkheid van de leverancier.
De mobiele telefoniediensten van Standaard Boekhandel werden geleverd door een derde partij. Hierdoor verloren ze snel het overzicht over de verschillende losse abonnementen die ze hadden. Het aanvragen van nieuwe abonnementen, het afsluiten van oude abonnementen en het aanbrengen van wijzigingen in bestaande abonnementen kostte veel tijd. Bovendien werden oproepen die binnenkwamen op het vaste nummer niet doorgeschakeld naar mobiele telefoons en vice versa. Hierdoor was het bedrijf niet altijd goed bereikbaar, wat vooral in tijden van hybride werken een groot pijnpunt was.
Onze oplossingen
In augustus 2020, toen de digitalisering van bedrijven in een stroomversnelling kwam, besloot Standaard Boekhandel om hun bedrijfscommunicatie te herzien. Ze wilden de efficiëntie van het beheer optimaliseren en de bereikbaarheid voor klanten verbeteren. Tijdens hun zoektocht naar een partner die hen hierbij kon helpen, moesten ze niet ver kijken. Ze kwamen opnieuw uit bij Dstny, waar ze al klant waren.
Om de genoemde problemen aan te pakken, bood Dstny een toekomstbestendige oplossing voor bedrijfscommunicatie. De medewerkers van Standaard Boekhandel hebben nu toegang tot een all-in-one communicatieplatform in de cloud, dat eenvoudig kan worden bediend via hun mobiele telefoon, laptop of pc. Ze kunnen bellen en chatten en hebben alle functionaliteiten van een telefooncentrale ter beschikking. Bovendien zijn ze bereikbaar op zowel hun mobiele nummer als hun zakelijke nummer, op elk gewenst apparaat en op elk gewenst moment, dankzij de integratie van vaste en mobiele telefonie. Als een oproep niet kan worden beantwoord, wordt deze automatisch doorgeschakeld naar een gewenste collega, zodat klanten altijd iemand aan de lijn krijgen.
Ook het IT-team van Standaard Boekhandel profiteert van de verbeterde efficiëntie. Ze kunnen nu zelf wijzigingen aanbrengen in de instellingen van de telefooncentrale via het online portaal (BCS), zonder afhankelijk te zijn van een externe partner. Het aanmaken van mobiele abonnementen of wijzigingen hierin aanbrengen, kan ook eenvoudig via het klantenportaal MyDstny. Ten slotte hebben ze nu één aanspreekpunt, Dstny, voor al hun vragen over bedrijfscommunicatie.
Dstny werd onlangs nog voor het 2de jaar op rij uitgeroepen tot ‘Communications Innovator of the Year’. Het bedrijf streeft ernaar om cloudgebaseerde bedrijfscommunicatie via diverse kanalen zo eenvoudig en efficiënt mogelijk te maken voor zowel medewerkers als klanten, of het nu gaat om kmo's of grote ondernemingen. Hun motto is dan ook 'Business Communications, vandaag en morgen', en innovatie speelt daarbij een centrale rol.