De eerste 365 dagen van Joachim Lauwers
Joachim Lauwers heeft bijna twintig jaar ervaring in telecom. “Gedurende ruim tien jaar werkte ik in een context van overnames”, stelt hij. “Ik deed verschillende zaken, van operations tot marketing. Ik kwam in contact met de b2c- en de b2b-markt. Bij Tele2-Versatel stond ik in voor de opstart van een b2c-eenheid. Dat was erg boeiend, al was het maar omdat je met een wit blad begint. Maar mijn hart ligt bij business-to-business. Daar kan je meer impact hebben. In een b2c-omgeving ga je aan de slag met algemene campagnes, is het belang van marketing groter, maar de persoonlijke impact kleiner. Ik bouw graag iets op. Daarom voel ik me het best in groeibedrijven, zoals Destiny.
Wat heeft u ertoe aangezet naar Destiny over te stappen?
JOACHIM LAUWERS. “Groei speelde zeker mee. Toen ik hier zes jaar geleden aankwam, waren we met 17, goed voor 4 miljoen euro omzet. Nu zijn er 220 medewerkers in België en Nederland en een voor dit jaar verwachte omzet van 65 miljoen euro. Maar dat was niet het enige dat me aantrok. Dit is een bedrijf met diverse waarden. Een ervan is empowerment van de mensen. En het is makkelijker dat in een groeibedrijf te doen.”
U voerde verschillende functies bij Destiny uit voor u vorig jaar managing director werd.
LAUWERS. “Aanvankelijk stond ik in voor marketing en sales, maar drie jaar geleden heb ik me op de operationele werking toegelegd. Die overstap is misschien wat atypisch voor iemand met een technische achtergrond, maar sluit wel aan bij mijn karakter. Ik vind het ook belangrijk als managing director op die ervaring te kunnen terugvallen. Als aanbieder van cloudoplossingen is onze dienst technisch, maar je moet ook begrijpen wat de klant precies wil. Die mix is een duidelijke meerwaarde.”
Wat springt eruit wanneer u op het voorbije jaar terugblikt?
LAUWERS. “Een groot deel van onze groei is er gekomen door overnames, maar dat moet je kunnen blijven combineren met een organische groei. Overnames mogen ook de operationele werking niet verstoren. Een goede integratie is belangrijk. Door de strategische overname van Fuzer en Escaux dit jaar zijn we in België de marktleider in cloudcommunicatie geworden, goed voor 150.000 gebruikers. Op die overname ben ik heel trots, omdat het de rol van Destiny als belangrijkste uitdager in de b2b-markt extra kracht bijzet. Maar bij een overname moet je ook aandacht hebben voor de cultuur van het bedrijf dat je overneemt. Pas wanneer we ervan overtuigd zijn dat de cultuur van het bedrijf bij de onze past, zullen we de stap zetten.”
Waar mogen we u over enkele jaren op afrekenen?
LAUWERS. “Ik wil onze omzet in drie tot vijf jaar doen verdubbelen. Maar die groei moet gezond zijn. Nooit mag aan onze bedrijfscultuur worden getornd. Tevreden werknemers zijn daarvan een onderdeel. Wie hier komt werken, weet dat hij in een echt ondernemersbedrijf terechtkomt. We verwachten initiatief. Zoals veel bedrijven hebben we het moeilijk de juiste werknemers te vinden. Niet toevallig blijven bij elke overname de mensen van het overgenomen bedrijf gewoon aan boord. We hebben permanent vijf tot tien openstaande vacatures. Maar als we de juiste mensen vinden, blijven ze hier ook wel meestal.”