Destiny hopt stilletjes van ene overname naar andere
Het telecomdienstenbedrijf Destiny heeft de jongste maanden zijn klantenbestand geruisloos verdubbeld met twee overnames. De omzet groeit van 20 miljoen euro in 2016 naar 28 miljoen dit jaar.
'We zochten geen industriële partner, maar een financiële partner die kaas heeft gegeten van overnames.' Dat zeiden de broers Daan (36) en Samuel De Wever (30) toen ze in mei vorig jaar Mentha Capital in het aandeelhouderschap van Destiny binnenhaalden.
Het Nederlandse investeringsfonds bracht 10 miljoen euro vers kapitaal in en verwierf een controlemeerderheid. Maar de twee techondernemers, die nog ruim 30 procent in hun bedrijf behielden, hadden wat ze wilden: een oorlogskas om hun ambities waar te maken en op overnamepad te gaan. Voor dat laatste beschikte het fonds ook nog eens over de nodige knowhow.
Eind vorig jaar was het een eerste keer prijs. Destiny nam zijn Aalsterse concurrent Ergatel over, een integrator van telecomdiensten - telefoon, internet - en cloudtoepassingen die vooral in Wallonië actief is. De omzet groeide naar 20 miljoen euro, het aantal medewerkers ging van 65 naar 70.
De voorbije weken nam Destiny in alle stilte nog twee bedrijven over. Het gaat om Meritel, een Gentse industriële telecomoperator en internetprovider die vorig jaar het bijna failliete Evonet overnam en met tien medewerkers 3,5 miljoen euro omzet boekt. 'Die overname is puur ingegeven uit consolidatieoverwegingen. We winnen er omzet en marktaandeel mee', zegt Daan De Wever.
De tweede overnameprooi, IT101, is met tien medewerkers eveneens goed voor 3,5 miljoen euro omzet. Gezien het Brusselse bedrijf met 35 procent bedrijfswinst (ebit) extreem winstgevend is, is het een strategisch belangrijke overname. De Wever: 'Iedereen ziet ons nog als een pure telecomintegrator. Maar sinds enkele jaren zoeken we hoe we intelligent de brug kunnen slaan tussen telecom en IT. En hoe we die diensten - vaste en mobiele telefonie, telefoneren over internet, e-mail, videoconferencing, maar ook toepassingen als Slack - in de cloud kunnen bundelen. Die IT-component krijgen we er met IT101 bij.'
'Ons platform integreert alles zodat een ondernemer of werknemer zijn communicatie perfect kan opvolgen. In de agenda van het e-mailprogramma Outlook maakt hij een afspraak met een klant buitenshuis. Meteen weet het systeem dat die medewerker op dat moment niet op kantoor is, en niet bereikbaar is. Het zet zijn gsm automatisch op 'stil' - zo wordt hij tijdens zijn meeting niet gestoord - en laat in een boodschap weten wanneer hij weer vrij is. Het is een soort hightechtelefooncentrale, die bovendien helemaal in de cloud zit, op onze servers dus.'
De Brusselse overname brengt Destiny, dat in 2015 de titel Beloftevolle Onderneming kreeg, nog een andere begeerde discipline bij: cloud security. 'Naast communicatie wordt dat een tweede poot waarop ons bedrijf verder moet groeien. We willen het e-mail- en internetverkeer van kmo's beveiligen.'
Met de twee overnames verdubbelt het klantenbestand van Destiny van 2.200 naar 4.500 en groeit de omzet naar 28 miljoen euro. Hoewel het bedrijf zich vooral op kmo's richt, zitten er ook grote namen in zijn klantenbestand, waaronder Katoen Natie, Standaard Boekhandel, Würth, Fujitsu, Veritas, Lampiris.
Waarom kiezen bedrijven Destiny in plaats van andere aanbieders van geïntegreerde communicatiediensen, zoals Proximus en Telenet? 'Onze verkopers proberen de business van onze klanten te begrijpen, en op een niet-technische manier ons aanbod uit te leggen. Ik denk ook dat onze cultuur van ondernemerschap - kort op de bal, heel wendbaar - aanspreekt.'
De broers zijn nog lang niet uitverteld. De ambitie blijft om tegen 2020 100 miljoen euro omzet te halen. De Wever: 'Volgend jaar willen we op 50 miljoen euro landen. Alleen door organisch te groeien halen we maar 35 miljoen euro, ook al is dat alweer 20 procent omzet extra. Daarom zijn we volop in gesprek voor een grote internationale overname van een bedrijf van meer dan 10 miljoen euro omzet.'
De broers De Wever willen een echte scale-up zijn. 'Niet op een Silicon Valley-achtige manier, door maar kapitaal op te souperen en onderaan de verliezen op te stapelen. Ons plan is om het op een gezonde, duurzame manier aan te pakken. We willen niet alleen maar omzet bijkopen, we willen ook echt een bedrijf bouwen en waarde creëren voor onze klanten. Dit is een van de boeiendste periodes sinds we in onze slaapkamer in 2008 het bedrijf hebben opgericht.'
PROFIEL DESTINY
Opgericht: in 2008 door Daan en Samuel De Wever. Activiteit: telecomintegratie - telefonie, internet, beveiliging - met de nadruk op clouddiensten.
Medewerkers: 90.
Omzet: 28 miljoen euro (2017), inclusief de overnames Ergatel, Meritel en IT101. Doel is volgend jaar door te groeien naar 50 miljoen euro.
Ebitdamarge: 20 procent.
Klanten: 4.500, onder wie grote spelers als Katoen Natie, Würth en Fujitsu.